maandag 10 januari 2011

Ding 19: Vriendjes worden?

Voor 23 Dingen, maakte ik al gebruik van sociale netwerksites. Het begon bij mij met Hyves. Echt van de grond gekomen is dit niet. Wel heb ik me, omdat ik zelf een account had, aan kunnen melden bij een groepshyve over een specifiek onderwerp wat mij interesseert. Zonder mijn eigen Hyves-account had ik hier geen toegang tot gehad. Mijn zakelijke netwerk houd ik up to date via LinkedIn. Ik zie dit meer als een adresboek dat zichzelf actueel houdt. Zelfs mensen die niet direct in mijn eigen netwerk staan, zijn jaren later gemakkelijk op te sporen via de contacten van mijn 'vrienden'. Met dit laatste heb ik wel wat moeite. Mensen in mijn netwerk zijn niet mijn vrienden.Een enkeling natuurlijk wel, maar hoofdzakelijk zijn het kennissen. Zo zouden ze ook genoemd moeten worden wat mij betreft.

Voor de bibliotheken zie ik veel kansen met deze sociale netwerksites. Een eigen community op Hyves bijvoorbeeld. De vraag in deze is echter hoe je deze community op kunt bouwen. M.a.w. hoe verleid je mensen om vriend van de bibliotheek te worden? Hierop is geen kant en klaar antwoord. Misschien moet je comunities aanbieden op diverse interessegebieden zoals Jeugd, Kunst & Cultuur, Literatuur en Hobby. Dan kun je mensen met dezelfde interesse in een regio met elkaar in verbinding brengen waarbij de bibliotheek ondersteunt in activiteiten, boeken en heel veel meer.

1 opmerking:

  1. Het begrip "vrienden" is natuurlijk volledig veranderd als het om sociale netwerken gaat. Dat maakt het lastig voor veel mensen om het te kunnen doorgronden en gaan bij velen de hakken in het zand omdat het vergeleken wordt met vriendschap in het leven van vleesch en bloed.

    W.b.t. het verleiden van gebruikers, zul je je eerst moeten verdiepen in de klant. Wie, wat doen ze en waar hebben ze behoefte aan. Daar pas je vervolgens je aanbod op af.

    BeantwoordenVerwijderen