dinsdag 11 januari 2011

Ding 22: Bibliotheek 2.0

Ik heb het artikel van Lex Slaghuis ‘Bibliotheek 2.0: een kijkje achter de schermen’ en de manifesten van Hamann en Cohen gelezen. Met name de manifesten spraken mij erg aan. De meeste bibliotheekorganisaties zijn er inmiddels van doordrongen dat ze ‘iets’ moeten met de sociale media om in de toekomst bestaansrecht te hebben. Ondanks dit besef lijkt het toch moeilijk een eerste stap te zetten. Het manifest biedt een handvat. Waarbij niet alleen naar de organisatie in relatie tot de sociale media gekeken wordt, maar waarin juist de rol van de bibliotheekmedewerker in deze ontwikkelingen belicht wordt. Want hoe je het ook wend of keert, het valt of staat met deze medewerkers. Natuurlijk is het essentieel dat het management een koers uit zet, richting bepaalt en de organisatie vervolgens over de juiste middelen laat beschikken.  De mate van succes hangt vervolgens echter af van de mensen die het werkelijke contact met onze doelgroep hebben, de bibliothecarissen. Zij zullen hun functie anders in moeten gaan vullen, de ontwikkelingen met open vizier tegemoet moeten treden, bereid moeten zijn te pionieren, fouten durven te maken en van de gebaande paden af durven te gaan. Een functie die vooralsnog vooral dienstverlenend en eenrichtingsverkeer is, wordt tweerichtingsverkeer. Interactie zal op grote schaal mogelijk zijn. Niet alleen tussen klant en bibliotheek. Maar ook tussen klant en cultuuraanbieders. Bibliotheken, en daarmee de medewerkers, worden cultuurmakelaars.
Het uitzetten van de koers op managementniveau zie ik trouwens persoonlijk graag landelijk verankerd. Hoe zinloos is het, juist in deze tijd, om op alle niveaus zelf het wiel uit te vinden? De hele branche loopt tegen min of meer hetzelfde probleem aan. Bibliotheek 2.0 is een geweldige kans om de handen in een te slaan en als landelijke bibliotheekorganisatie heldere, actuele en vernieuwende diensten aan te bieden. Treedt als 1 organisatie naar buiten, dat komt ook je zichtbaarheid en bereikbaarheid op lokaal niveau ten goede. Hierbij is het uiteraard van groot belang dat de basisbibliotheken hun lokale verankering versterken door samenwerking te zoeken met lokale partijen. Ook hier zijn sociale netwerken kansen. Laat de bibliotheek als makelaar het platform worden voor ontmoeting op welk cultureel gebied dan ook. Kortom, we moeten op alle fronten van ons eiland afkomen. Het wordt te heet onder onze voeten!

1 opmerking:

  1. Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Maar vergeet tegelijkertijd dat de klant binding heeft met zijn lokale bibliotheek en bibliotheekmedewerker. Landelijk ok, maar wel met een lokale binding. En veel 2.0-diensten komen het best tot zijn recht als het lokaal wordt ingevuld.

    BeantwoordenVerwijderen